Szybkość działania sklepu a konwersja

Szybkość działania sklepu a konwersja to temat, który spędza sen z powiek niejednemu właścicielowi ecommerce. W dzisiejszych czasach tworząc sklep internetowy, musimy skupić się nie tylko na jego oprawie graficznej i treściowej. Ważnym czynnikiem działania każdego sklepu są także kwestie techniczne. Tutaj wyróżnia się przede wszystkim szybkość ładowania sklepu www. To od niej w głównej mierze zależy, czy użytkownicy dokonają jakichkolwiek działań na naszej stronie. Wolniejsze wczytywanie się strony może znacząco wpłynąć na obniżenie naszych zysków.

 

Od czego zależy szybkość działania sklepu?

Na szybkość działania sklepu wpływ mają różne czynniki. Można tu przede wszystkim wyróżnić: hosting, oprogramowanie sklepu, szablon oraz optymalizację szablonu oraz strony. Musimy wiedzieć, że każdy dodatkowy element w kodzie sklepu, taki jak wtyczki czy skrypty, może spowodować zbyt duże obciążenie serwera, wydłużenie się czasu łądowania strony. Podobnie rzecz ma się w przypadku programów magazynowych czy księgowych, które również mogą wpływać na czas ładowania strony.
Duże znaczenie w szybkości działania witryny ma także waga strony (ilość MB). Wpływa na to zbyt duża ilość grafiki, filmów czy skryptów, ale także zbyt złożony kod strony. Warto więc skorzystać np. z narzędzi Google – Google Analytics czy PageSpeed Insights, by sprawdzić szybkość ładowania strony oraz otrzymać pomocne porady. Pierwsze z narzędzi dostarczy nam informacji na temat czasu wczytywania strony. Drugie oprócz tego, że dokonuje oceny pozycjonowania strony pod kątem szybkości, dostarczy nam również przydatnych wskazówek na temat tego, co należy poprawić, by strona ładowała się szybciej. Wartości te są o tyle wartościowe, że wynik jakości strony jest jednym z czynników warunkujących pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania. Przykładowo warto zmniejszyć rozdzielczość grafiki przed jej dodaniem. Oczywiście to tylko jedne z wielu programów, dzięki którym sprawdzimy, jak szybko działa nasz sklep internetowy.
 

Szybkość działania sklepu a konwersja. Jak wybrać odpowiedni serwer?

Jeśli chcemy, by nasz sklep internetowy działał szybciej, warto pomyśleć o odpowiednim hostingu. Niewielkie sklepy, który nie generują zbyt dużego ruchu na stronie, mogą skorzystać z hostingu współdzielonego SSD. Takie rozwiązanie oznacza, że daną przestrzeń serwera oraz moc obliczeniową dzielimy z innymi stronami. Jednak taki hosting niekoniecznie będzie dobry dla większych sklepów. Jeśli serwer jest współdzielony, może wystąpić jego przeciążenie albo okaże się, że zużywa zbyt wielu zasobów na serwerze. Zdarzają się sytuacje, kiedy w tym samym czasie duża liczba użytkowników odwiedza strony znajdujące się na jednym serwerze. Oczywiście może to doprowadzić do wysokiego obciążenia, co będzie skutkować dużo wolniejszym działaniem naszej witryny, a nawet jej całkowitym niedziałaniem.
Jeśli mamy już większy sklep warto wybrać serwer VPS lub hosting dedykowany. Czym wyróżniają się serwery VPS? Przede wszystkim zawierają swoje własne zasoby dyskowe, rdzenie procesora i pamięć RAM. To z kolei daje nam pełną kontrolę nad zasobami serwera. Mimo, że serwer VPS ma ograniczoną moc obliczeniową oraz pamięć RAM i miejsce na dysku, to możemy zmienić jego ustawienia w zależności od naszych potrzeb. Oczywiście będziemy musieli za to dodatkowo zapłacić. W przypadku firm, które mają setki tysięcy klientów i działają naprawdę na dużą skalę, pomyślmy o konfiguracji kilku serwerów VPS, z których każdy będzie odpowiadał za co innego, np. jeden za obsługę poczty, a drugi za zapytania bazy danych.

Z kolei serwer dedykowany wydzielony jest specjalnie dla naszej strony – możemy go odpowiednio dostosowywać, w zależności od naszych potrzeb, systemu operacyjnego czy sprzętu. Jeśli mamy naprawdę duży sklep z bogatą zawartością produktów oraz z tysiącami odwiedzin w ciągu dnia, warto wybrać właśnie tę opcję.

Zalety wszystkich powyższych form hostingu zbiera w jedno chmura obliczeniowa, dając dodatkowe możliwości skorzystania z rozwiązań niedostępnych gdzie indziej oraz dając nieograniczoną elastyczność. Ogromne możliwości budowania rozwiązań bezawaryjnych (wysokodostępnych) w stosunkowo łatwy sposób sprawiają, że dla sklepu dla którego 2h niedziałania to tragedia, jest to najlepszy wybór. Nie do przecenienia jest też elastyczność i możliwość zwiększania zasobów w rozliczeniu godzinowym. Nic nie musimy rezerwować i płacimy za faktyczne użycie.

Jeśli szukamy odpowiedniego hostingu do małego, średniego czy dużego sklepu internetowego, powinniśmy skupić się na wydajności rozwiązania dopasowanej do potrzeb. Idealny rozwiązanie musi posiadać odpowiednią przestrzeń dyskową oraz moc obliczeniową. Ważna jest przede wszystkim pojemność, czyli ilość miejsca na dysku twardym serwera, którą możemy wykorzystać – w chmurze czy w ramach VPSów możemy ja elastycznie kształtować. Im więcej mamy plików multimedialnych na stronie, czyli np. dużą ilość zdjęć produktów, tym więcej pojemności potrzebujemy. Ważny jest również transfer, a więc ilość danych przesyłanych z serwera do naszych użytkowników. Również powinien mieć on duży limit, aby wszystkie zdjęcia mogły się załadować. Kluczową kwestię odgrywa także lokalizacja usługi, z jak daleka łądowana jest nasza strona przez odbiorcę. Wartość ta zależna jest od tego, gdzie znajduje się serwer, czyli dla odbiorcy w Polsce najlepszy będzie serwer w Europie, a nie np. w USA.
 

Czym jest konwersja?

Najprościej rzecz ujmując, konwersja jest oczekiwanym przez na działaniem, który powinien wykonać potencjalny klient, wchodząc na naszą stronę. Wskaźnik konwersji to procentowy stosunek ilości odwiedzin strony do ilości transakcji i działań dokonanych na stronie. Warto zauważyć, że do działania na stronie nie należy tylko i wyłącznie dokonanie transakcji. Oczywiście dla właściciele sklepu jest to najważniejsze, ale są również tzw. mikro cele, czyli inne działania użytkowników, mające pewną wartość. Tutaj możemy zaliczyć zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza, założenie konta klienta, wysłanie zapytania czy prośba o powiadomienie w przypadku dostępności danego produktu. Te wszystkie działania mogą mieć wpływ na ostateczną decyzję o dokonaniu zakupu, a także dają właścicielowi sklepu narzędzia do podnoszenia tejże sprzedaży.
 

Jaki wpływ ma szybkość działania sklepu na konwersję?

Można powiedzieć, że współcześnie żyjemy w biegu. Robimy wszystko na szybko – jemy śniadanie, biegniemy do pracy, po drodze z pracy szybkie zakupy i szybki obiad. Nie lubimy czekać, dlatego długo ładujące się strony są naszą zmorą. Oczywiście jeśli zależy nam na kupnie konkretnego produktu w wybranym sklepie, poczekamy. Ale jeśli weszliśmy do danego sklepu internetowego z ciekawości czy po to, by porównać ofertę, po długim czekaniu z pewnością szybko kliknęliśmy krzyżyk. Nasze zachowanie często wynika z przekonania, że jeśli sklep ładuje się bardzo wolno, oznacza to, że nie działa. Przyzwyczajeni jesteśmy, że skoro mamy szybkie łącza, to również strony powinny wczytywać się szybciej. Rezygnacja z zakupu na takiej stronie może również wiązać się z obawą, że witryna zawiesi się w trakcie dokonywania transakcji. A co jeśli pobierze nam pieniądze z konta, a zakup nie zostanie sfinalizowany?

Warto przede wszystkim spojrzeć na statystyki. Badania Google, przeprowadzone w 2016 roku udowodniły, że strona wczytująca się dłużej niż 5 sekund, traci 40% konwersji. Z kolei raporty Akamai oraz Gomez.pl przekonują, że prawie połowa użytkowników oczekuje, że strona będzie wczytywać się krócej niż 2 sekundy. Jeśli strona nie załaduje się w ciągu 3 sekund, 75% ludzi po prostu ją opuszcza. Z kolei aż 79% internautów zapewniło, że nie powróci już do sklepu, który ma problem z działaniem strony. Jeśli pomnożymy kwotę, którą wydaliśmy na wszelkie działania marketingowe przez odsetek utraconej konwersji, zobaczymy jak dużo pieniędzy tracimy. Według badań amerykańskiego Amazona, 0,1 sekundy skrócenia czasu wczytywania strony zaowocowało 1% wzrostu przychodów. Pomyślmy, ile pieniędzy tracimy, gdy sklep ładuje się wolno. Dodatkowo problemy z działaniem odbijają się również na braku zaufania wśród klientów.
 

Wpływ szybkości strony na pozycję w Google

Wyszukiwarka Google bierze pod uwagę wiele czynników, oceniając daną stronę. I właśnie jednym z nich jest szybkość jej ładowania. Dbając o optymalizację sklepu oraz jego szybkość przyczynimy się do wyższej pozycji w Google. Im szybciej nasz sklep się otwiera, tym lepiej jest indeksowany przez Google. Skutkiem tego będzie oczywiście dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów.
 

Podsumowanie

Szybkość działania sklepu www ma ogromne znaczenie dla potencjalnych klientów oraz współczynnika konwersji. Jeśli na załadowanie każdej podstrony sklepu będziemy musieli czekać w nieskończoność, automatycznie zrezygnujemy z zakupu. Nawet nie będziemy mieli szansy przejrzeć oferty. Odbija się to nie tylko na działania samych klientów, ale także na pozycji w wyszukiwarce. Spadając w rankingach tracimy szansę na potencjalne zyski. Szybsza strona opłaca się nie tylko właścicielom strony, ale również samym użytkownikom. Oszczędzają czas oraz pieniądze, które muszą tracić na transfer w przypadku przeglądania stron na mobilnych urządzeniach.

 

 

 

 

Zobacz również:

Hosting ecommerce dla sklepu internetowego
Przeniesienie sklepu internetowego do chmury
Infrastruktura serwerowa bez tajemnic. Serwer dedykowany, VPS, czy chmura?
Hosting kampanii sprzedażowych ecommerce
Zarządzenie serwerami i optymalizacja dla Olive.pl
Chmura AWS na czas sprzedaży biletów na koncert Justina Biebera