Awaryjne przywracanie i migracja zasobów BaseLinker, utraconych w wyniku pożaru serwerowni

24 września 2021

Awaryjne przywracanie zasobów Baselinker

BaseLinker to polska firma, dostarczająca na rynek europejski usługi integrujące wiele różnych narzędzi dedykowanych dla rynku e-commerce z platformami sprzedaży internetowej, takimi jak eBay, Allegro czy Amazon. Pożar w jednej z serwerowni, gdzie przechowywane były wszystkie zasoby Klienta, spowodował całkowity brak dostępu do usług oferowanych przez BaseLinkera. Efekt? Ogromne problemy z działaniem tysięcy sklepów internetowych w Polsce i za granicą. Równolegle, awarii uległy też miliony stron internetowych, które korzystały z feralnej serwerowni.

 

Awaria, której nikt się nie spodziewał

Wczesnym rankiem, 10 marca 2021 roku, CEO Baselinkera – Sewer Skrzypiński, otrzymał informacje o problemach z serwerami swojego vendora. O 3.00 rano serwery przestały działać.  Dwie godziny później, okazało się, że doszczętnie spłonęły. W tym momencie rozpoczął się nasz wspólny wyścig z czasem. Błyskawicznie uruchomiliśmy awaryjny support i rozpoczęliśmy odzyskiwanie utraconych danych, migrację odzyskanych zasobów do AWS i onboarding zespołu Klienta, przygotowujący go do pracy w nowym środowisku.

Awaria dwóch bloków serwerowych w jednym czasie była zdarzeniem kompletnie niespodziewanym, na które niezwykle trudno było się przygotować. Dzięki błyskawicznie podjętej decyzji o migracji infrastruktury do AWS oraz backupie danych Klienta, wykonanym w trzeciej, niezależnej lokalizacji w zupełnie innym kraju, udało nam się odzyskać wszystkie zasoby, przywracając jednocześnie system do działania w ciągu zaledwie jednej doby!

Kiedy już udało się przywrócić BaseLinkera do działania, rozpoczęliśmy prace związane z optymalizacją wydajności aplikacji w nowym środowisku.

 

Szybkość działania, kluczem do sukcesu

BaseLinker wspiera setki swoich Klientów w zarządzaniu zamówieniami, zasobami magazynowymi, logistyką i wysyłkami. Łatwo więc zrozumieć, jak krytyczny był brak dostępu do serwisu dla jego Klientów, dla których każda godzina przestoju, oznaczała ogromne straty finansowe. Najlepszym możliwym rozwiązaniem w tej sytuacji było powołanie działającego całodobowo zespołu DevOps Hostersi, który dzień i noc (dosłownie!) pracował nad przywróceniem funkcjonalności BaseLinkera.

Współpraca z Klientem w „trybie awaryjnym” trwała łączenie około 4 tygodni. W tym czasie pracowaliśmy przede wszystkim na Amazon RDS i Amazon EC2, w celu całkowitego zniwelowania skutków pożaru i zapewnienia komfortu pracy dla zespołu BaseLinker w nowym środowisku.

Kiedy już sytuacja została opanowana, a zasoby BaseLinkera zostały skutecznie zmigrowane i skonfigurowane w nowym, stabilnym i responsywnym środowisku, Klient błyskawicznie podjął decyzję o związaniu się z Hostersami i chmurą AWS na stałe.

 

Jak feniks z popiołów

Pełną funkcjonalność serwisu udało się przywrócić w ciągu pierwszej doby pracy w „trybie awaryjnym”. Po czterech tygodniach naszej pracy, gotowe było w pełni stabilne, bezpieczne, skalowalne i funkcjonalne środowisko chmurowe.  Dzięki niezwykle sprawnemu działaniu i zaangażowaniu zespołu Hostersów, BaseLinker, oprócz błyskawicznego powrotu do pełnej funkcjonalności, pokazał swoim obecnym i potencjalnym Klientom, że nawet z tak trudnych sytuacji, firma potrafi wyjść obronną ręką. Wnioski, które wspólnie wyciągnęliśmy sprawiły, że żadna awaria nie zdoła już przerwać działania aplikacji. Dzięki sprawnemu zarządzaniu kryzysem i błyskawicznej odbudowie aplikacji, BaseLinker zdołał przekuć fatalną awarię w sukces wizerunkowy pewnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego.

Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom BaseLinker zyskał skalowalne, bezpieczne i stabilne środowisko, dzięki któremu oszczędza pieniądze i czas pracowników, który może zostać spożytkowany na rozwój aplikacji. Z perspektywy czasu możemy też stwierdzić, że wybuch pożaru i czasowa utrata danych, mocno przyspieszyła rozwój technologiczny Klienta. Również CMO Baselinkera, Małgorzata Tymczyszyn-Koziołek, przyznaje, że migracja do chmury AWS i wykorzystanie metodyki DevOps, to dla Baselinkera „tygodnie zaoszczędzonej pracy i nieporównywalnie łatwiejsze zarządzanie całą infrastrukturą”.

 

PYTANIA? SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Zobacz również:

Migracja do Amazon Web Services aplikacji i serwisów DANONE

Migracja środowiska deweloperskiego, bazującego na mikroserwisach, do chmury AWS, w oparciu o platformę Kubernetes dla NeuroSYS

Wdrożenie i opieka nad infrastrukturą chmurową w AWS dla Displate

Migracja bazy danych MySQL do Amazon Aurora platformy Landingi.com

Migracja serwisu edukacyjnego EduNect do chmury AWS

Case Studies
Referencje

Hostersi zrealizowali usługi konsultingowe z zakresu doboru odpowiedniej bazy danych w Amazon Web Services oraz pomyślnie przeprowadzili migrację bazy danych MySQL do Amazon Aurora. 

Tomasz Ślązok
CTO Landingi
W skrócie o nas
Specjalizujemy się w dostarczaniu rozwiązań IT w obszarach projektowania infrastruktury serwerowej, wdrażania chmury obliczeniowej, opieki administracyjnej i bezpieczeństwa danych.