Infrastruktura chmurowa i wsparcie DevOps dla Medonetu na czas pandemii COVID-19

4 czerwca 2020

Infrastruktura chmurowa i wsparcie DevOps dla Medonetu na czas pandemii COVID-19

Infrastruktura chmurowa i wsparcie DevOps, które dostarczyli Hostersi, pozwoliły Medonetowi na błyskawiczne uruchomienie internetowej usługi, weryfikującej ryzyko infekcji koronawirusem oraz publikację najnowszych danych na temat pandemii COVID-19 w Polsce i na świecie.

Wprowadzenie:

 

Z firmą  Ringier Axel Springer Polska w skład której wchodzi m.in. Onet, współpracujemy już od kilku lat. Dla naszego klienta przede wszystkim projektujemy infrastruktury IT dla wybranych projektów oraz zapewniamy opiekę administracyjną. Ringier Axel Springer Polska jest spółką mediowo-technologiczną i częścią europejskiego koncernu medialnego Ringier Axel Springer Media AG. Należy do grona największych wydawców prasy w Polsce. W swoim portfolio spółka posiada ponad 160 tytułów prasowych i serwisów internetowych, pośród nich Onet, Fakt, Forbes,  Newsweek Polska czy Medonet. W związku z pandemią COVID-19, wydawca, który jest właścicielem największego serwisu zdrowotnego w Polsce, postanowił uruchomić internetową usługę (pierwszą tego typu w sieci), umożliwiającą weryfikację ryzyka infekcji koronawirusem przy użyciu interaktywnych narzędzi (w oparciu o najnowsze danych Światowej Organizacji Zdrowia WHO, Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego) oraz publikującą aktualne statystyki pandemiczne w Polsce i na świecie.

Medonet

 

Od strony biznesowej projekt miał kilka wyzwań:

 

  • Po pierwsze, należało przygotować całą infrastrukturę w krótkim czasie, ponieważ bardzo dużo ludzi chciało sprawdzić, czy znajduje się w grupie ryzyka oraz na bieżąco śledzić informacje, związane z rozprzestrzenianiem się pandemii.
  • Pod drugie, należało przygotować niezawodną infrastrukturę IT z wysokim SLA. Należało się spodziewać nagłego, skokowego wzrostu odwiedzin serwisu, który powinien być na to przygotowany i cały czas dostępny.

Rozwiązanie:

 

W odpowiedzi na oczekiwania i potrzeby serwisu Medonet, zaproponowaliśmy chmurę Amazon Web Services, która pozwoliła na spełnienie wymagań biznesowych, technicznych oraz kontrolę budżetu. Usługi AWS są wykorzystywane przez Ringier Axel Springer również w innych obszarach, co pozwoliło nam na skuteczne zintegrowanie stworzonej przez nas infrastruktury z platformą wydawniczą Ring Publishing, wykorzystywaną przez wydawcę.  W związku z krótkimi terminami, wdrożenie infrastruktury zrealizowano w 2 etapach.

Pierwszy etap – uruchomienie w bardzo krótkim czasie bezpiecznej i zgodnej z wymogami infrastruktury; praca DevOpsów na dwie zmiany, od 9.00 do 17.00 oraz od 16.00 do 24.00, co pozwoliło na zakończenie prac po północy. Do tego przeprowadzono jeszcze serię testów, które trwały 5 godzin.

SLA 100

Drugi etap - dokonanie modyfikacji w infrastrukturze, przejście z relacyjnej bazy RDS na bazę NoSQL, co było związane z dostosowaniem aplikacji do bazy NoSQL. Ta zmiana pozwoliła znacznie obniżyć koszty, jednocześnie zwiększając elastyczność i wydajność infrastruktury IT.

oszczednosci

Dla tego projektu Hostersi zapewniają także opiekę administracyjną 24/7. Oznacza to dostarczenie usługi typu zdalny admin i gwarancję rozwiązania problemu z czasem reakcji określonym w umowie.

Technologie:

 

EC2 (Amazon Elastic Compute Cloud - to usługa w oparciu o aplikację internetową, która zapewnia zmienną pojemność obliczeniową w chmurze) – cały backend w auto skalowalnej grupie.

S3 (Amazon Simple Storage Service- usługa przechowywania danych) – cały frontend

Terraform (infrastruktura jako kod)

CloudWatch (narzędzie do monitoringu) – do zbierania logów z maszyny

NoSQL(są tworzone specjalnie dla określonych modeli danych i mają elastyczne schematy do tworzenia nowoczesnych aplikacji) – serwer bazodanowy

Ring Accelerator – element cyfrowej platformy wydawniczej Ring Publishing, który zapewnia wydajną warstwę brzegową (content delivery) zoptymalizowaną pod kątem zapewnienia skalowalności i wydajności podawania serwisów treściowych.

 

Korzyści dla klienta:

 

Dzięki błyskawicznemu wdrożeniu (infrastruktura była gotowa w ciągu 24 godzin), serwis klienta wystartował jako pierwszy w sieci, stanowiąc doskonałe źródło wiedzy o potencjalnej infekcji i rozwoju pandemii. Klient, oprócz stabilnej i wydajnej infrastruktury, zyskał także możliwość realnej redukcji kosztów. W sumie, użytkownicy portalu wypełnili ponad pół miliona specjalnych kwestionariuszy, sprawdzających możliwość wystąpienia infekcji.