Wsparcie DevOps – dlaczego jest mi potrzebne?

6 sierpnia 2018
wsparcie devops

Wsparcie DevOps coraz częściej poszukiwane jest już nie tylko na Zachodzie, ale również w Polsce. To nowoczesne podejście dostarczania oprogramowania zawdzięcza swą popularność Patrickowi Debois, który w 2009 użył go po raz pierwszy podczas belgijskiej konferencji DevOps Days, a dekadę później stało się jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji IT.

 

Wsparcie DevOps. Co to właściwie jest?

Ideą DevOps jest usprawnienie procesu dostarczania oprogramowania, co osiągane jest na drodze lepszej współpracy wewnątrz organizacji i eliminacji barier komunikacyjnych. Już w 2009 r. coraz więcej specjalistów IT zaczęło odchodzić od tradycyjnej metody kaskadowej i stosować nieliniową metodykę zwinną wytwarzania oprogramowania, czyniąc każdy etap rozwoju software’u niezależnym. W efekcie, podejście to zwiększyło wydajność i zmniejszyło ryzyko, umożliwiając twórcom oprogramowania wprowadzanie natychmiastowych zmian na podstawie otrzymywanych bieżących informacji zwrotnych. Jednak gdy metodyki zwinne dawały elastyczność, to jednak etap wdrażania ciągle opierał się na liniowej strukturze wodospadu, spowalniając implementację i pozostawiając testowanie na koniec. Rodziło to problem „wąskich gardeł”, ponieważ w przypadku wykrycia problemu na koniec etapu wdrożenia, programiści musieliby zaczynać od samego początku… Dlatego też szybkie dostarczanie oprogramowania wymaga współpracy zespołu programistów (Dev) i administratorów (Ops), a nierzadko i analityków biznesowych, czy kadry menadżerskiej. Co więcej, aby być konkurencyjnym i móc się skalować i rozwijać szybciej, firmy będą musiały rozwiązać wewnętrzne problemy w postaci przestarzałej infrastruktury oraz wykorzystywania skomplikowanych aplikacji. I tutaj wsparcie DevOps wydaje się nieodzowne.

Według danych z raportu 2015 State of DevOps, spółki giełdowe, które wdrożyły ideę DevOps, w ciągu trzech lat odnotowały o 50 procent wyższą kapitalizację rynkową niż firmy, które się na to nie zdecydowały.

Wsparcie DevOps a kultura organizacyjna organizacji

DevOps nie jest narzędziem ani techniką. To zmiana kultury organizacji. Dla dużej części firm jest to ogromne wyzwanie. Większość zespołów programistów na ogół nie jest w stanie łatwo stworzyć samodzielnie skonfigurowanej infrastruktury (kontrolowanej przez Opsów), a tym samym nie jest w stanie stworzyć powtarzalnych, znormalizowanych infrastruktur, nie mówiąc o kwestiach wydajności, skalowalności, HA, czy bezpieczeństwa. Dlatego konieczna jest współpraca międzyzespołowa. Dziś, na szybko rosnącym rynku IT oczekuje się, że firmy szybko dostarczą aplikacje pozbawione błędów, które będą jednocześnie przyjazne dla użytkownika i będą łatwo rozwijalne. Lecz bez odpowiednich narzędzi, aplikacji i metodyk rozwoju oprogramowania, to pozornie proste zadanie może nastręczyć wielu problemów, a w konsekwencji utratę zaufania, czy wręcz kontraktu. Rozwiązaniem jest DevOps.

Filarami DevOps do każdego procesu rozwoju i dostarczania usług są współpraca, komunikacja i integracja. Tworzenie wieloosobowych zespołów składających się z indywidualnych talentów (np. programistów, sysadminów i testerów) może przynieść dodatkowe korzyści. Ważnym krokiem jest rozpoznanie, w jaki sposób rozwój oprogramowania, operacje IT i QA są od siebie wzajemnie zależne. DevOps najczęściej można spotkać w firmach z branży IT, e-commerce, finansowej, interaktywnej, czy telekomunikacyjnej. Zespoły programistów, które najlepiej wykorzystują model DevOps, koncentrują się na ulepszaniu architektury aplikacji, a co za tym idzie, odpowiednim doborze narzędzi i sposobie tworzenia aplikacji w firmie. Zwykle, pierwszym polem współpracy są mikrousługi, ponieważ model DevOps najlepiej sprawdza się przy modułowych architekturach aplikacji, pozwalających na szybkie iteracje i wydawanie ich kolejnych wersji.

Przyszłość DevOps

Idea DevOps również ewoluuje, a jej przyszłość determinuje opanowanie ekosystemów multicloudowych, (m.in. rozwiązań Amazon Web Services, Microsoftu, Google), rozwiązań hybrydowych, czy zarządzania infrastrukturami danych (DataOps). Zespoły DevOps będą musiały stać się jeszcze bardziej zwinne i skalowalne. Koncepcje i metody, takie jak ciągła integracja (continuous integration) i ciągłe dostarczanie (continuous delivery), będą wdrażane na jeszcze szerszą skalę przy wtórze automatyzacji.

Jako Hostersi świadczymy usługi DevOps, delegując do pracy z klientem nasze dedykowane zespoły inżynierów. Pomagamy w tworzeniu architektury aplikacji, konfigurowaniu infrastruktur w oparciu o mikrousługi,  projektowaniu i instalacji środowisk wysokiej dostępności (HA) oraz wykrywaniu SPOF (Single Point of Failure), wdrażania autoscalingu, migracji zasobów, zarządzania serwerami, security, tworzenia rozwiązań typu cold-site i hot-site w ramach planu BCDR – Business Continuity and Disaster Recovery i wiele innych.

Pytania? Skontaktuj się z nami

 

 

 

Zobacz również:

Dlaczego moja strona wolno się ładuje?
Hosting ecommerce dla sklepu internetowego
Przeniesienie sklepu internetowego do chmury
Infrastruktura serwerowa bez tajemnic. Serwer dedykowany, VPS, czy chmura?
Jak sprawdzić ile ruchu wytrzyma moja strona – testy wydajnościowe serwisu
Usługi wsparcia IT – obsługa serwerów i pomoc w razie awarii 24h na dobę

Case Studies
Referencje

Bardzo istotną zaletą jest szybkie i fachowe wsparcie techniczne Hostersów, którzy wiedzą, że każda chwila przerwy technicznej w dostępie do serwisów WWW oznacza poważny uszczerbek na wizerunku każdej firmy, zwłaszcza instytucji państwowej, jaką jest Instytut Pamięci Narodowej.

Sebastian Górkiewicz
Kierownik Samodzielnej Sekcji ds. Serwisów Internetowych
W skrócie o nas
Specjalizujemy się w dostarczaniu rozwiązań IT w obszarach projektowania infrastruktury serwerowej, wdrażania chmury obliczeniowej, opieki administracyjnej i bezpieczeństwa danych.