Jaki wybrać hosting dla PrestaShop?

Jaki wybrać hosting dla PrestaShop? Z pewnością wielu właścicieli sklepów, opartych na tej platformie zadawało sobie kiedyś to pytanie. Do prowadzenia sklepu internetowego nie wystarczy umiejętność zarządzania czy zmysł biznesowy. Należy również zadbać o stronę techniczną witryny. Wydawałoby się, że takie rzeczy jak hosting i serwer to podrzędne sprawy. Jeśli jednak planujemy prowadzenie sklepu na oprogramowaniu Multistore PrestaShop, powinniśmy poszukać odpowiedniego hostingu, by nasza witryna mogła działać poprawnie.

 

Jaki wybrać hosting dla PrestaShop i czym w ogóle jest PrestaShop Multistore?

PrestaShop Multistore to oprogramowanie sklepu internetowego dla wymagających, które umożliwia prowadzenie nie jednego, a kilku sklepów jednocześnie. Prowadzenie większej ilości sklepów jeszcze nigdy nie było tak proste. Znajdują się one na niezależnych domenach, jednak mamy do nich dostęp na jednym panelu administracyjnym. W praktyce oznacza to, że możemy mieć wiele sklepów z innymi szatami graficznymi, z inną bazą produktów czy różnymi formami wysyłki. Jednak zamówienia z wszystkich domen będą trafiały do jednego panelu administracyjnego, co umożliwi nam łatwe zarządzanie.

 

Co powinniśmy brać pod uwagę, wybierając hosting dla PrestaShop Multistore?

Musimy przede wszystkim pamiętać, że każdy sklep internetowy powinien zawsze działać szybko i bez jakichkolwiek problemów technicznych. Na pewno pamiętacie, ze szybkość działania sklepu ma duży wpływ na konwersję, a chyba nie chcemy tracić potencjalnych klientów? Pierwsze pytanie, jakie sobie powinniśmy zadać to: jaki serwer wybrać? Współdzielony, dedykowany, VPS, a może chmura? Oczywiście konkretny wybór zależy od wielkości naszego sklepu, ruchu na stronie, a także od naszych wymagań co do sklepu. Idealnie byłoby, gdyby sklep był wydajny i szybki. No dobrze, ale od początku. Jakie są najważniejsze czynniki, które powinny nas interesować przy wyborze hostingu?

  • Ruch na stronie. Kupowanie w internecie jest bardzo popularne. Gdy zainwestujemy w dobrego pozycjonera, możemy spodziewać się nawet tysięcy klientów. Odpowiedni dla nas serwer musi znosić nawet duże obciążenia. Wyświetlenia, zapytania, maile, dokonywanie zakupów – wszystko to pożera nasze zasoby. Najlepszy hosting musi być przygotowany na zmienne obciążenia ruchu.
  • Czas ładowania. Im szybsze działanie sklepu (krótszy czas ładowania), tym lepiej dla nas. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nie stracimy klientów, którzy zniechęcą się, gdy strona będzie się wolniej wczytywała.
  • Wydajność. Odpowiedni hosting musi posiadać optymalną moc obliczeniową, by zapewnić naszej witrynie płynne działanie. Zasoby oraz wszelkie kwestie techniczne mają wpływ na wydajność naszego sklepu internetowego. Na zapewnienie wydajności składa się także jakość kodu serwisu jaki został stworzony oraz umiejętność wykorzystania różnego rodzaju mechanizmów przyspieszających pracę aplikacji sklepu. Nie można szukać wydajności jedynie w drogim hostingu patrząc na jego parametry, szczególnie te nielimitowane. Nie ma takich ofert, które nie wprowadzałyby ograniczeń – mniej lub bardziej widocznie. Możemy być pewni, że próba skorzystania ze zbyt taniej oferty i dużych zasobów skończy się problemami. Usługi nie są za darmo, warto porównać oferty liderów i dużych rozwiązań a nie tych najtańszych.
  • Pełne wsparcie techniczne. Hosting kilku sklepów internetowych nie może się obyć bez wysokiej jakości wsparcia technicznego. Najlepiej, żeby administratorzy i programiści byli dostępni i służyli nam pomocą 24/7. Nigdy nie wiadomo, kiedy zdarzy się jakaś awaria. Może to być w nocy, a może to być wieczorem, kiedy najwięcej ludzi przychodzi z pracy i przegląda strony i sklepy internetowe. Ważne, by w razie ewentualnych problemów technicznych, nasza strona została od razu przywrócona do działania. Przerwy w funkcjonowaniu serwera mogą skutkować zmniejszeniem zysków.
  • Dostępność serwera. Przy zakupie hostingu warto zwrócić uwagę na wartość tzw. uptime, czyli procentowego czasu bezawaryjnego działania serwera. Najlepiej, by wynosił on minimum 99,5%. Przy korzystaniu z wsparcia technicznego i opieki administracyjnej należy zwrócić uwagę na czas reakcji na awarię oraz zakres godzin w których takowy czas obowiązuje (powinno być to całodobowo).

 

Jaki wybrać hosting dla PrestaShop? Współdzielony hosting – w czym nam przeszkadza?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto przypomnieć sobie, na jakiej zasadzie działa hosting współdzielony. Przede wszystkim musimy na początek zauważyć, że dzieli on zasoby jednego serwera fizycznego na wielu uzytkowników. Oznacza to, że zarówno przestrzeń serwerowa, jak i moc obliczeniowa jest do podziału z innymi stronami. W takim wypadku, gdy np. inny serwis współdzielony umieszczony na tym samym hostingu zaczyna mocno wykorzystywać zasoby, np. w 90%, my oraz inni użytkownicy tego hostingu, mamy do wykorzystania jedynie 10% pozostałych zasobów. Podobnie rzecz ma się, gdy kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stron odnotowuje w tym samym czasie wysoką liczbę odwiedzających. Wówczas wszystkie sklepy czy witryny walczą o taką samą pulę pamięci RAM. Co to dla nas oznacza? Oczywiście dużo wolniejsze i mniej stabilne działanie strony. Dużo wolniejsza strona wpływa znacząco na obniżenie współczynnika konwersji, a co za tym idzie, nasze zyski również stają się mniejsze. A tego chyba chcemy uniknąć. Przypomnimy tylko, że sklep ładujący się dłużej niż 3 sekundy, traci 40% konwersji.

Dla kogo więc został stworzony hosting współdzielony? No na pewno nie dla większego sklepu z dużym ruchem, a tym bardziej dla PrestaShopa Multistore, który zakłada stworzenie kilku sklepów na różnych domenach. Już jeden sklep, który ma przykładowo więcej niż 3000 produktów na stronie i dużą liczbę klientów, może nie poradzić sobie na współdzielonym hostingu.

 

Jaki wybrać hosting dla PrestaShop? Co wybrać zamiast hostingu współdzielonego?

Najlepszym rozwiązaniem, oczywiście w zależności od wielkości naszych sklepów, będzie hosting VPS, serwer dedykowany lub chmura – zwłaszcza w przypadku masowych akcji w rodzaju Black Friday, Cyber Monday, czy Season Sales. Wszystkie opcje dają nam  możliwość zmiany parametrów, takich jak moc obliczeniowa, pamięć RAM czy miejsce na dysku. Dodatkowo, na serwerze dedykowanym, możemy dostosować system operacyjny i wybrać sprzęt. Rozwiązanie chmurowe, np. Amazon Web Services po odpowiedniej konfiguracji będzie dostosowywać zasoby do zmiennego natężenia ruchu. Jedynie wykorzystanie chmury i odpowiednia architektura rozwiązania gwarantuje bezproblemowe skalowanie hostingu i dopasowanie do potrzebnej wydajności w czasie liczonym w minutach a nie dniach.

Oczywiście wiadomo, że każdy sklep internetowy musi się liczyć z jakimś ruchem na stronie, a także bogatą zawartością. E-commerce to przecież nie tylko bazy danych produktów, ale także zdjęcia, filmy, prezentacje, banery czy inne animacje. Niestety hosting współdzielony nie zawsze może nam zapewnić odpowiednią ilość zasobów i nie gwarantuje nam oczekiwanej szybkości działania sklepu. Codzienny ruch i nagłe skoki obciążenia na stronie mogą być zagrożeniem, jeśli w tym samym czasie podobny ruch generowany jest na innych serwisach, które współdzielą z nami zasoby. Tym bardziej, jeśli mamy nie jeden, a kilka sklepów, które znajdują się na różnych domenach. W tym wypadku dopiero serwery VPS, dedykowane lub chmura mogą sprostać naszym oczekiwaniom tak, byśmy nie musieli się martwić ryzykiem związanym z wpływem innych stron na działanie naszego sklepu. Dodatkowo dostawcy hostingu oferują całodobową pomoc administratorów. Warto też pamiętać, że serwery VPS, dedykowane i chmurowe są bezpieczniejsze w porównaniu z hostingiem współdzielonym, jeśli chodzi o nieautoryzowane dostępy. A przecież musimy mieć pewność, że dane naszych klientów, dokonujących transakcje finansowe są całkowicie bezpieczne.

 

 

 

 

Zobacz również:

Hosting ecommerce dla sklepu internetowego
Przeniesienie sklepu internetowego do chmury
Infrastruktura serwerowa bez tajemnic. Serwer dedykowany, VPS, czy chmura?
Hosting kampanii sprzedażowych ecommerce
Zarządzenie serwerami i optymalizacja dla Olive.pl
Szybkość działania sklepu a konwersja